מדינת ישראל יכולה לרתום את הספורט העממי לקידום התיירות הנכנסת. כך נקבע בשבוע שעבר בכנס שעסק בחיבור בין תיירות וספורט כמנוע צמיחה, שנערך ביוזמת התאחדות המלונות בישראל ובסיוע ארגון סקול ישראל, משרד התיירות, לשכת מארגני תיירות נכנסת, אל על וספורט 5 במכללה לחינוך בוינגייט.
יניב לוי ן 7.12 ן www.educational.co.il
מטרת הכנס, בו השתתפו גורמי תיירות רבים ונציגים ועסקנים מעולם הספורט, הייתה להצביע על יתרונותיה של ישראל כמדינת ספורט ולהביא למינוף האסטרטגיה המחברת בין אירועי ספורט גדולים כדרך מובילה למשיכת תיירים.
כמי שעוקב באדיקות אחר אירועי ספורט מקומיים ואפילו מחזיק בארנקו כרטיס כניסה קבוע לאחת מקבוצות הכדורגל של האזור, בהחלט, וזה לא בושה, ניתן להגיד שקל זה לא הולך להיות. כפי שאמר וצדק יואב ברוק בכנס, "בעולם לא צריכים אותנו" ושחלומות יהירים להביא ארצה אריות כדורגל כמו יובנטוס או ברצלונה למחנות אימונים הם חסרי חזון בעליל. די רק לצפות בהתארגנות הרשויות למרתון ת"א שנערך בשבועיים האחרונים כדי להידהם שתחרות ריצה אחת, מילא שסגרה את כל ת"א, אך לא ברור למה ערים שכנות כראשל"צ, חולון, בת ים או רמת גן נאלצו לאכסן את הפקקים והנרגנות של התושבים.
אך פקקים או לא, כנס מטרתו להערך, והנה כמה מהציטוטים שנאמרו בו:
שר התיירות, יצחק אהרונוביץ, אשר פתח את הכנס, הזכיר שמשרדו קיבל לאחרונה פניות רבות לסיוע בפיתוח תשתיות ובהבאת תחרויות לארץ. בין היתר, ענף הרכיבה על האופניים. אהרונוביץ' סיפר כי המשרד אישר תקציבים לבניית שביל אופניים מתל אביב לירושלים ומסייע בימים אלו בבניית שביל האופניים עוקף כנרת. לדברי השר, ישנם תיירים רבים בעולם שמתעניינים בשבילי האופניים בישראל, כך גם בתחום הגולף. המשרד מאוד רוצה לקדם את ספורט הגולף בישראל כדי למשוך הנה תיירים חובבי גולף.
מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, שמואל צוראל, אמר כי אין טבעי מלחבר את היתרונות היחסיים של מדינת ישראל בתחום התיירות: היותה ארץ עם היסטוריה מפוארת, ערש התנ"ך - לאירועי ספורט עממי עם שיווק נכון בחו"ל. לדברי צוראל, אפשר ליצוק תכנים היסטוריים במסלולי האופניים, אפשר לבנות את מרתון טבריה כמוצר תיירותי, החוצה ליד אתרים הקדושים לנצרות, אפשר לבנות אירועי ספורט עממי בירושלים, סביב המצדה ועוד. הכל עניין של שיווק נכון.
פרופ. איזי בורוביץ', יו"ר מועצת המנהלים של אל על, ביקר ואמר כי אחרי 20 שנה בהם התחלפו 16 שרי תיירות ו- 12 שרי תחבורה. אנשי אגף התקציבים של האוצר לא מבינים בשיווק וקשה להאמין כי יתנו לקדם את תיירות הספורט לישראל. לדברי בורוביץ', יוזמת הקזינו היא בזבוז זמן. קזינו לא יביא לישראל תייר אחד נוסף, כי העולם מלא בבתי קזינו, לעומת זאת, תיירות – ספורט יכולה להביא לישראל מדי שנה מאות אלפי תיירים נוספים".
דני צימט, מפרסום צימט, האחראי על מערך הפרסום של ממשלת טורקיה בישראל, סיפר כי טורקיה משקיעה בבניית מגרשי גולף יוקרתיים כדי למשוך תיירי גולף, בבניית מסלול מירוץ מכוניות כדי לארח את מרוץ הפורמולה 1 ובכלל משקיעה תקציבים אדירים בבניית מתקני ספורט לצורך משיכת תיירים בשיווק נכון של תשתיות הספורט. צימט הציע להפיק מפה מסודרת של כל אירועי הספורט העממי במדינת ישראל על פני השנה, לבנות מתאר מפורט של מתקני הספורט והמסלולים על פני מפת ישראל ולשווק את החומר בעיקר באמצעות האינטרנט לקהלים מפולחים חובבי ספורט.
צימט אף הציע לצאת בחבילות "שיווק גרילה", כלומר: לנצל את תדמית ישראל כארץ צבאית כדי לשווק חבילות ספורט אקסטרים מול קהלי יעד מוגדרים, כגון: חברות, ארגונים ומוסדות, צעירים יהודים ועוד.
יואב ברוק, מנכ"ל איסתא ספורט, אמר כי הבעיה העיקרית שלנו היא היוהרה. אנחנו מצפים שדברים יקרו מאליהם, בעוד שבפועל, צריך לתכנן, להקצות תקציבים, לבנות, לארגן ולשווק. הוא האשים את משרד התיירות בכך שהוא נעדר חזון, למרות שתיירות הספורט היא מהענפים המתפתחים בתחום הספורט בעולם.
בטורקיה, סיפר ברוק, יהיו תוך שנתיים 30 מגרשי גולף והם מלאים לחלוטין בתיירים מגרמניה, מרוסיה ובאחרים. בישראל, האשים ברוק, יש אפשרות להקים בנגב מגרש גולף מפואר אך המיזם נתקע בבעיה בירוקרטית. ברוק גם סיפר שלפני שנה בכנס הראשון באותו נושא, הצהיר מנכ"ל משרד התיירות הקודם, אלי כהן: "תביאו את צ'לסי, ברצלונה, או יובנטוס לישראל – ומשרד התיירות יסייע למארגנים בכל התקציב הנדרש". ברוק טען כי זהו הביטוי ליוהרה הישראלית. המועדונים הגדולים לא צריכים אותנו. צריך להתחיל לפעול להבאת תחרויות פשוטות וצנועות יותר לארץ. כמו למשל: לארח את אליפות אירופה לילדות בשחייה צורנית, או את אליפות אירופה לנערים בשחייה.
אורן דרורי, סמנכ"ל השיווק של משרד התיירות, הסכים כי ספורט ומוזיקה הן השפות הבינ"ל. "אמנם למדינת ישראל אין יתרון יחסי בתחום הספורט", אמר דרורי, "ואולם, משרד התיירות אכן צריך לפעול למינוף אירועי ספורט קיימים ולסייע לפיתוח ענפי ספורט מושכי תיירים. דרורי קבל על כך שמשרד התיירות לא יודע אף פעם מה יהיו תקציביו לשנה הבאה, לשנים הבאות – ולכן המשרד מתקשה בתכנון תכנית אב כוללת בהיעדר תקציב מוגדר".
עמי אתגר, יו"ר לשכת מארגני התיירות הנכנסת, אמר כי צוות העבודה שצריך לקום בעקבות הכנס צריך לעסוק בשלושה נושאים:
תיאור כל מוצרי הספורט שיש במדינת ישראל – ובניית לוח עבודה שנתי, שיכיל את אירועי הספורט ואשר ניתן יהיה לשווקו לתיירים. תיאור המוצר התיירותי בענפי הספורט השונים ותיאור הלוגיסטיקה הכרוכה באותם המוצרים ובחירת כמה אירועי ספורט בולטים על פני השנה ומיתוגם מחדש. כך למשל: מיתוג מחדש של מרתון טבריה ומרתון ת"א. אתגר גם הציע שצצות העבודה יתמקד בפיזור אירועי הספורט העממי על פני עונות חלשות יותר בשנה בתחום התיירות, שבהן התפוסות במלונות נמוכות ואפשר יהיה להציע לתיירים מחירים מוזלים.
גברי לוי, לשעבר יו"ר ההתאחדות לכדורגל, אמר כי מגרשי הכדורגל בארץ לא עומדים בסטנדרטים בינ"ל ולכן אי אפשר לארח בארץ טורנירים מחו"ל. הוא שאל את הנוכחים האם הם ראו מימיהם איך נראים חדרי ההלבשה באצטדיונים בארץ? איך נראים תאי השירותים? שירותי הנשים – אם ובכלל הם קיימים? שירותי הנכים? לדברי לוי, עד שלא יהיו בארץ 5 אצטדיונים ברמה סבירה לא נוכל לייבא ארצה טורנירים, או קבוצות ברמה אירופאית לקיום מחנות אימון, אשר מעדיפות כיום לנסוע לטורקיה, או לקפריסין ולא להגיע לישראל שאינה מסוגלת להציע תשתיות נאותות. לוי האשים את המועצה להסדר הימורים בספורט שאינה מסייעת להשלמת בניית 5 אצטדיונים, אשר בנייתם החלה ונעצרה עקב מצבן הכלכלי הקשה של הרשויות המקומיות.
טובי כרמון, מנהלת אתר הגולף בקיסריה, סיפרה כי ההוצאה הכספית של תיירי גולף גבוהה בממוצע פי 5 מתייר רגיל. בד"כ מדובר בתיירים שמתארחים במלונות יוקרה, סועדים במסעדות יקרות ומשקיעים סכומים ניכרים בקניית מזכרות ומוצרים בארץ אליה הגיעו. כרמון קבלה גם היא על השקעת טורקיה, קפריסין ואף יוון בבניית מגרשי גולף יוקרתיים, שמהווים אבן שואבת לתיירים מכל העולם, בשעה שמדינת ישראל כלל אינה משקיעה בקידום הגולף בהיבט התיירותי.
יוני ירום, יו"ר איגוד האופניים, סיפר כי בשנת 2010 תארח מדינת ישראל את אליפות אירופה לאופני הרים. זה יהיה אירוע שימשוך אלפי ספורטאים, מאמנים ומשלחות מאירופה. ירום סיפר גם כי אושר שביל ישראל לאופניים, שיעבור על פני מסלול שאורכו: 1,200 ק"מ וכבר כיום אפשר לשווק חבילות תיור של שבילי אופניים ותחרויות קיימות.
מייקי כץ, מזכ"ל איגוד הטריאתלון אמר כי ישראל עומדת לקראת הצעה לארח את אליפות אירופה ואת אליפות העולם בטריאתלון. הפוטנציאל, לדבריו, בספורט אתגרי זה הוא עצום, בין היתר כי התחרויות משודרות למליוני אנשים ברחבי העולם, והצופים רואים את ישראל היפה, ישראל האחרת.
אסף חפץ, יו"ר איגוד הטניס, אמר כי בחזונו, ישראל הופכת למעצמת טניס תוך 5 – 10 שנים. חפץ גם הזכיר את ספורט הצניחה ואת ספורט הניווט (הרגלי + האופניים) כענפי ספורט מושכי תיירים.
בסוף יום העיון, הצהירה רומי גורדסקי, סמנ"כלית התאחדות המלונות בישראל, אשר יזמה את יום העיון, כי התאחדות המלונות בישראל מרימה את הכפפה ותקים צוות עבודה משותף לקידום תיירות הספורט בישראל בהשתתפות הגורמים השונים שהשתתפו בכנס היום ויחד עם משרד הספורט.